Biznis vesti

Rampa za nasrtljive prodavce preko telefona: Novi propis za zaštitu potrošača uvodi registar "Ne zovi"

Komentari

Autor: Z.R.

27/06/2021

-

23:36

Rampa za nasrtljive prodavce preko telefona: Novi propis za zaštitu potrošača uvodi registar "Ne zovi"
Rampa za nasrtljive prodavce preko telefona: Novi propis za zaštitu potrošača uvodi registar "Ne zovi" - Copyright E-Stock/Dimitrije Goll

veličina teksta

Aa Aa

Trgovci koji zovu na fiksni telefon i nude svoje proizvode i usluge nekada i više puta u toku dana, neće više smeti to da rade, kada i poslanici Skupštine Srbije uskoro usvoje novi Zakon o potrošačima koji je dobio zeleno svetlo Vlade Srbije.

Predviđeno je formiranje registra "Ne zovi" u kojem će se naći telefonski brojevi svih građana koji ne žele usluge koje nude neretko nasrtljivi trgovci. Druga značajna novina je da će nezadovoljni kupci imati mogućnost da brže i efikasnije reše reklamacije i probleme sa prodavcima bez pokretanja tužbi, u vansudskom postupku.

Potrošači koji ne žele da ih prodavci uznemiravaju telefonom moći će da se preko svog operatera prijave u ovaj registar, čime će jednim pozivom biti obuhvaćene sve kompanije koje nude svoje usluge putem telefona. Ranije je najavljeno da će "Ne zovi" voditi Regulatorno telo za elektronske komunikacije (RATEL).

Prodavcima će biti zabranjeno da putem telefona kontaktiraju sa kupcima, a ukoliko to ipak učine prekršajno će odgovarati. Trgovci će morati pre upućivanja poziva ili slanja poruke potrošaču da provere da li se njegov telefonski broj nalazi u registru.

Za pravna lica predviđene su prekršajne kazne od 50.000 dinara, odgovorno lice u preduzeću biće kažnjeno sa 8.000 dinara, dok će se kazna za preduzetnika kretati od 30.000 pa naviše.

Ukoliko trgovac ne postupi po prekršajnom nalogu, predviđene su znatno oštrije kazne, od 300.000 do dva miliona dinara za firmu, odnosno 50.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice u preduzeću. Preduzetnici koji zivkaju potencijalne kupce i nude im usluge koje ne žele mogli bi biti kažnjeni iznosom do 500.000 dinara.

Rešavanje sporova van suda

Novina je da će vansudska zaštita, uz posredovanje tela za vansudsko rešavanje sporova koje evidentira resorno ministarstvo, biti obavezna za trgovce, što je veliki iskorak.

Posle usvajanja zakona predviđene su aktivnosti na  podizanju svesti javnosti o prednostima vansudskog rešavanja sporova, obuka tela za vansudsko rešavanje sporova u skladu sa praksom EU i dodeljivanje finansijskih sredstava za rad ovih tela, što predstavlja još jednu novinu. Ove odredbe trebalo bi da doprinesu da se ubrzaju postupci i da se rasterete sudovi.

profimedia

 

Za potrašače više ne bi smelo da bude biti iznenađenja zbog visine računa, za popravku nekog kućnog aparata. Trgovac će imati obavezu da napravi proračun sa specifikacijom i da dobije pisanu saglasnost kupca za pružanje usluge, čija je vrednost veća od 5.000 dinara, pre nego što počne da popravlja aparat.

Ministarka trgovine, Tatjana Matić, je izjavila da će nova zakonska rešenja značajno doprineti bezbednoj trgovini i daljem jačanju potrošačkih prava u našoj zemlji, a time i ekonomskom razvoju. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije podržavaju ova rešenja, ali su oprezni i ističu da će sačakati da vide koliko će biti efikasna primena tih propisa u praksi kada zakon stupi na snagu.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis