Srpskim koridorima nikada nije prošlo više vozila, a među njima je i 5.000 vozača koji su pobegli bez plaćanja putarine
Komentari12/02/2022
-21:39
Srpskim auto-putevima lane je prošlo 62,5 miliona vozila, što je čak 13,5 miliona više nego 2020. godine. Oboren je i rekord iz godine pre korone, kada je 2019. putarinu platilo 56,9 miliona vozila. U proteklih deset godina broj vozila sa našim saobraćajnicama prvog reda se gotovo duplirao, jer je 2011. njima prošlo 34,1 milion vozila. Ukupan prihod od naplate putarine prošle godine je bio 33 milijarde dinara, što je rast od 28, 2 odsto u odnosu na 2020. godinu.
Najveći promet zabeležen je na najdužem i najfrekventinjem Koridoru 10, jer je njegov južni ili istočni krak koristilo svako drugo vozilo koje je prošlo kroz Srbiju.
"Ukupan promet vozila u 2021. godini bio je 62.456.619, od čega je bilo 48.888.814 automobila, dok je kamiona i autobusa bilo 13.567.805. Najveći broj prolazaka zabeležen je na deonici auto-puta Beograd-Preševo-Dimitrovgrad, i to 32.054.893 vozila", kažu za Euronews u JP "Putevi Srbije".
Na srpskim putevima je prethodnih godina beležen prosečan rast broja vozila od oko pet odsto. Podaci iz godišnjeg izveštaja "Puteva Srbije" pokazuju da je tokom 2019. kroz naplatne rampe prošlo 56.878.438 vozila, dok ih je godinu dana pre bilo 52.723.465.
Za 2020. se očekivalo da se trend rasta nastavi s obzirom na to da su u mesecima koji su prethodili epidemiji otvorene nove deonice na srpskim koridorima. Uspostavljen je zatvoreni sistem naplate na auto-putu od Doljevca do granice Severne Makedonije, 15. juna 2019. godine, na auto-putu od Obrenovca do Preljine, 1. septembra 2019. godine i na auto-putu od Niša do Doljevca i od Niša do granice Makedonije, 16. januara 2020. Te godine je, međutim, prošlo oko 48.787.560 vozila, odnosno oko osam miliona vozila manje nego 2019. i naplaćeno je 1,5 milijardi dinara manje od putarine. Procentualno, zabeležen je pad od 16,6 odsto.
Podaci za prošlu godinu sada pokazuju ne samo da se broj vozila vratio na period pre pandemije, već da srpskim auto-putevima nikada nije prošlo više vozila.
"Iako korona još traje i pritiska ekonomiju, saobraćaj se vratio na naše puteve, pre svega na auto-puteve i brze saobraćajnice. Za oko 30 odsto je rast u odnosuna 2020. gdoinu. Očekujemo da se taj trend poboljša i zato i gradimosve ove auto-puteve. U ovoj godini planiramo da otvorimo 130 kilometara auto - puteva i očekujemo još veći saobraćaj", rekao je Tomislav Momirović, ministar saobraćaja za Euronews Srbija.
Najavljeno je da će do kraja godine biti okončana izgradnja deonice Pakovraće - Požega na Auto-putu "Miloš Veliki", kao i osam kilometara na trasi od Novog Beograda do Surčina koji će na efikasniji način povezati glavni grad sa ovom saobraćajnicom. Iz Ministarstva građevinarstva najavljuju i konačno puštanje u saobraćaj preostalih sektora obilaznice oko Beograda do Bubanj potoka, u ukupnoj dužini od oko 21 kilometar, kao i 18 kilometara brze brze saobraćajnice od Valjeva do Lajkovca. Sektor 1 Moravskog koridora od Pojata do Kruševca u dužini od 27,4 kilometra bi, takođe, trebalo da bude gotov do kraja godine.
Za pet godina izgrađeno 250 kilometara puteva
Naplata putarine se u toku 2021. godine obavljala na auto-putevima ukupne dužine 819,68 kilometara, na 65 naplatnih stanica. Povećanje broja vozila koja su prošla putevima nije veliko iznenađenje, ako se ima u vidu da se, prema zvaničnim podacima "Puteva Srbije", broj kilometara na kojima se naplaćuje putarina u poroteklih pet godina povećao za oko 250.
U 2016. godini naknada za korišćenje auto-puta se plaćala na 570, 9 kilometara, 2017. ih je bilo 610, 2, a 2018. se uvećao na 645, 67. Najviše kilometara auto-puteva završeno je tokom 2019. godine kada je putarina počela da se naplaćuje na ukupno 777, 56 kilometara, a godinu dana kasnije broj kilometara se povećao na 819, 68.
Tokom prošle godine nije otvorena nijedna nova deonica, ali je od početka 2022. otvoren deo od Preljine do Pakovraće na Auto-putu "Miloš Veliki". Na ovoj deonici se putarina ne naplaćuje dodatno, već izlazak na ovoj naplatnoj rampi vozače košta isto kao da su se isključili u Preljini.
Bez plaćanja putarine pobeglo 5.000 vozača
I broj vozila koja na srpskim auto-putevima nisu platila putarinu u proteklih pet godina se gotovo prepolovio, ali i dalje ima onih koji pokušavaju da se voze besplatno. Prema podacima "Puteva Srbije", tokom 2021. godine bilo je 5. 018 vozača koji su izbegli naplatu putarine, a među njima ima i vozila stranih registarskih oznaka.
"Najveći broj odbeglih vozila zabeležen je u junu, kada je evidentiran 791 odbeg. Najveći broj ovih vozila u prošle godine bio je na deonici auto-puta Beograd-Preševo-Dimitrovgrad, gde ih je bilo 3.367", navode u "Putevima Srbije".
Tokom 2020. godine zabeleženo je 4.376 odbega sa naplatnih stanica, dok ih je 2015. godine bilo čak 7.899.
Učesnici u saobraćaju zloupotrebe vrše na različite načine, kao što su odbezi na naplatnoj stanici nepropisnom vožnjom iza vozila koje je uredno platilo putarinu, odbeg kroz "divlje izlaze" razgrađivanjem zaštitne elastične ograde kako bi se vozila isključila sa auto-puta bez plaćanja putarine. Dešava se i da izbegavaju naplatne stanice vožnjom u suprotnom smeru ili polukružnim okretanjem na auto-putu, a ima i zloupotreba dozvola za besplatan prolazak, kao i uređaja za elektronsku naplatu putarine.
Sektor za naplatu putarine za svaki registrovani odbeg, pokreće postupak za nadoknadu pričinjene štete, a Služba za naknadnu naplatu putarine korisnicima auto-puta, koji nisu platili, ispostavlja račune, odnosno opomene koji pored osnovnog duga za neplaćenu putarinu, sadrže i troškove vanrednog postupka, kao i kamatu na javne prihode
Komentari (0)