Pola veka pruge Beograd-Bar: Vreme kad su u modi bile omladinske radne akcije
Komentari09/05/2024
-16:26
Pedesetogodišnji jubilej omladinske radne akcije na izgradnji pruge Beograd - Bar obeležiće sutra nekadašnji akcijaši koji će vozom obići trasu od Beograda do Prijepolja, najavilo je Udruženja učesnika ORA "Beograd - Bar 71-75".
Brigadirskim jubilarnim vozom putovaće akcijaši koju su početkom sedamdesetih godina prošlog veka učestvovali u izgradnji pruge Beograd - Bar.
Voz će krenuti od glavne železničke stanice Beograd centar u Prokopu, a na stanici u Branešcima dočekaće ih predsednik Opštine Čajetina Milan Stamatović, nakon čega će biti postavljena spomen ploča u čast akcijaša koji su sa teritorije ove opštine učestvovali u izgradnji pruge.
Voz će potom nastaviti ka Prijepolju, gde će u Domu kulture biti održana Svečana akademija "Čelična magistrala srca" i izložba "Pruga snova" .
Manifestaciju organizuju Udruženje učesnika ORA Beograd - Bar, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Infrastruktura železnice Srbije, Srbija voz, Srbija kargo, Železnice Srbije ad i opštine: Kosjerić, Čajetina i Prijepolje.
"Putovanjem od Beograda do Prijepolja obići ćemo trasu na kojoj smo radili i u mestima gde su bila naselja radne akcije, na železničkim stanicama, svečano postaviti spomen ploče povodom omladinske radne akcije Beograd – Bar", poručili su organizatori.
Izgradnja pruge od Beograda do južnog Jadrana trajala je u periodu od 1971. do 1975. godine, a u njoj je učestvovala i omladina iz 13 država, organizujući Saveznu omladinsku radnu akciju "Beograd - Bar".
Najveći građevinski poduhvata te vrste u Evropi
Tokom petogodišnjeg trajanja omladinske radne akcije "Beograd - Bar" radilo je 12.500 brigadira svrstanih u 234 brigade.
U radnoj akciji učestvovala je školska, studentska, seoska i radnička omladina, a među njima je bilo i pionira - vodonoša, koji su spasavali i napajali žedna brigadirska grla.
Gradilište na kome su radili bilo je razuđeno duž trase pruge od 260 kilometara, u pet brigadirskih naselja: Ražana - Kosjerić, Čajetina - Zlatibor, Jabuka - Prijepolje, Ravna Rijeka - Bjelo Polje i Skrbuša - Kolašin.
Prvobitni plan je bio da radna akcija traje četiri godine, ali je ona na zahtev investitora, radi brže izgradnje, produžena na pet i time je naknadno formirana 21 brigada.
Od ukupne trase pruge (476 kilometara) jednu četvrtinu činili su tuneli ( 254 tunela duga 114 kilometara) i nepristupačni teren, koji je morao biti premošćen sa 234 mosta (14,5 kilometara).
Izgradnja pruge Beograd - Bar bila je najveći građevinski poduhvata te vrste u Evropi, a svečano je otvorio predsednik SFRJ Josip Broz Tito trodnevnim putovanjem od Beograda do Bara 30. maja 1976. godine.
Komentari (0)