Oko sveta

Sve čari lagane plovidbe: Rečna krstarenja su hit u Evropi, nisu jeftina, ali su - drugačija

Komentari

Autor: Euronews Srbija

19/05/2024

-

08:13

Sve čari lagane plovidbe: Rečna krstarenja su hit u Evropi, nisu jeftina, ali su - drugačija
Sve čari lagane plovidbe: Rečna krstarenja su hit u Evropi, nisu jeftina, ali su - drugačija - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Ne postoji baš mnogo načina da se potroši godišnji odmor a ne potroši previše para. Osim, naravno, brčakti noge u lavoru i putovati svetom pomoću čarobne šarene TV kutije ili laptopa. 

Ali, za one koji prženje na morskoj plaži ne smatraju vrhuncem odmora i žele da iskoriste slobodne dane da obiđu mesta koja još nisu, posebno u Evropi, izbor nije preveliki. Automobil, autobus, voz... i, možda najzanimljiviji, ali istovremeno i najpotcenjeniji način - brod. 

Kad se u jednoj rečenici pomenu reči brod i krstarenje, svima je prva asocijacija ogromna luksuzna barka sa dvadeset spratova i stotnmama malih prozora koja jurca preko mora od luke do luke. 

Međutim, rečna krstarenja su sektor kruzing industrije koji se ubedljivo najbrže razvija, a Evropa, zahvaljujući svojim brojnim rekama i sistemima plovnih kanala, nudi najrazličitije opcije, i to (skoro) za svačiji džep. Takođe, iskustva putnika govore da jedna zemlja može mnogo bolje da se upozna kada se lagano plovi pored njihovih šuma, sela, gradića i njiva, nego kada se samo ide od grada do grada. 

Četiri reke koje ne treba preskočiti

Ponude kruzing kompanija obiluju svetski poznatim kulturnim i istorijskim atrakcijama, tematskim putovanjima (vinskim, istorijskim, itd.), a prema iskustvima onih koji su upoznali čari lagane plovidbe, postoje četiri evropske reke koje nikako ne treba preskočiti.

Romantična Rajna

Rajna je jedna od žila kucavica Evrope, koja izvire u Švajcarskoj i uliva se u Severno more, prolazeći kroz čak šest evropskih zemalja. Itinereri najlepših krstarenja obuhvataju atrakcije između francuskog Strazbura i nemačkog Kelna, koji je ujedno i najveći grad na ovoj reci. Nepregledni vinogradi i srednjovekovni zamkovi oplemenjuju pejzaže između brojnih gradova u koje se svraća, među kojima su Štajer, Majnc, Nirnberg i Koblenc. Neka od ovih krstarenja obuhvataju i plovidbu Mozelom, Majnom ili Elbom.

profimedia

 

Moćni Dunav

Lepi plavi Dunav dugačak je 3.000 kilometara, što ga čini drugom najdužom rekom u Evropi, posle Volge. Od Nemačke do Crnog mora, ova moćna reka prolazi kroz (ili predstavlja granicu) 10 zemalja, uključujući i Srbiju, zbog čega krstarenja Dunavom mogu biti veoma raznolika i obuhvataju različite itinerere. Gradovi koji su iznikli na njegovim obalama mogu da se pohvale bogatom istorijom i kulturnim nasleđem, a najvažnije u rečnim ponudama su posete prestonicama Beču, Budimpešti, Bratislavi i naravno, Beogradu. Đerdapska klisura predstavlja jednu od najspektakularnijih rečnih cruising atrakcija Evrope.

Lepotica Loara

Loara je jedna od najlepših reka Evrope i najduža u Francuskoj, pa zato ne čudi što na njoj može da  se uživa u nekim od najlepših cruising iskustava u Evropi. Regiju Loara, Pays de la Loire, odlikuje bogato kulturno i istorijsko nasleđe, sa brojnim dvorcima uz obalu reke. Najpoznatiji su svakako Chambord i Chenonceau, kao i Azay-le-Rideau. Krstarenja uključuju posetu dvorcima sa vodičima, ali i degustacije lokalnih specijaliteta.

Impresivna Volga

Krstarenje najdužom rekom Evrope obuhvata posetu istorijskim gradovima, turističkim atrakcijama, ali i uživanje u spektakularnom pejzažu. Kao glavni plovni put zapadne Rusije, podeljena je na tri dela – gornju, srednju i donju Volgu. Zbog njene dužine i veličine Rusije, nemoguće je obići sve važne atrakcije locirane uz Volgu tokom jednog krstarenja, zato većina kompanija nudi putovanja između Moskve i Sankt Peterburga, u trajanju između sedam i deset dana, u zavisnosti od broja uključenih ekskurzija. Krstarenja obuhvataju i plovidbu po velikim ruskim jezerima, upoznavanje tradicionalnih ruskih običaja, ali i degustaciju čaja iz samovara.

Tu su, naravno, i krstarenja Rajnom od Ciriha do Amsterdama, Senom, Ronom, Mozelom koja povezuje Nemačku, Francuski i Luksemburg, pa neverovatnom portugalskom Duerom od Porta, u Portugalu, do srca Španije. a tu su i nestvarno lepe reke i kanali Norveške. 

A šta je sa cenama?

Krstarenje rekom spada među najpovoljniji izbor kad je reč o turističkim putovanjima, Međutim, kao i za većinu stvari u životu, koliko para toliko i muzike. Sve zavisi od destinacije, dužine putovanja i vrste kruzera. Ali, zaista ima za svakog ponešto. 

Na primer, za samo 3.000 dinara može da se krstari prelepom Drinom od Perućca do Višegrada i nazad, a tura traje skoro 10 sati, 

profimedia

 

Tri dana plovidbe Dunavom, od Beograda do Kladova i nazad, sa oblilaskom Smedereva, Rama, Velikog Gradišta, Golubačke trvđave, Đerdapske klisure, Lepenskog vira, Donjeg Milanovca i Tekije, zajedno sa fakultativnim izletima, košta oko 250 evra po osobi, dok deca imaju popust od 50 odsto.

Kad je o višednevnim putovanjima luksuznim rečnim kruzerima reč, stvari se menjaju.  Na primer, krstarenja Dunavom ovog proleća i leta koštaju od 2.000 do čak 7.000 evra po osobi, na superluksuznim kruzerima koji su na nivou hotela sa pet zvezdica. 

Jedno od najskupljih krstarenja je 11-dnevna tura "Rhine Castles & Moselle Vineyards", samo joj ime kaže da se usput svraća u prelepe dvorce i izdašne vinograde, a za njega treba izdvojii čak 10.000 evra po osobi. 

S druge strane, osmodnevno krstarenje "4 prestonice na Dunavu" (Beč, Bratislava, Budimpešta, Beograd), sa svim taksama, obaveznim napojnicama i fakultativnim izletima košta oko 500 evra po osobi.  

Da li ste čuli za "barging"?

Krstarenja baržom trenutno predstavljaju veoma mali, ali izuzetno zanimljiv deo cruising industrije. Trenutno rekama Evrope saobraća samo oko 100 barži, koje mogu da prime po samo nekoliko, a najviše nekoliko desetina gostiju. 

Francuska je glavna destinacija za "barging", ali ova vrsta krstarenja postaje sve popularnija i u Ujedinjenom Kraljevstvu, Irskoj, Belgiji, Nemačkoj i Holandiji. Za sada, oko 85% barginga se odvija na mreži francuskih kanala, od kojih neki potiču iz 17. i 18. veka, piše Ekspres.
 
Oni su i dalje u odličnom stanju jer francuska država svoje vodene puteve shvata veoma ozbiljno, čak i ako im je jedina svrha turizam. Zato postoji državna agencija koja se bavi održavanjem i čišćenjem kanala. Što se tiče barži, nešto više od polovine pripada većim flotama. European Waterways, najveća evropska kompanija za luksuzni barging, poseduje 17 barži, Belmond ima sedam, a francuska CroisiEurope, koja postoji već 47 godina, trenutno ima sedam barži.

profimedia

 

U čemu se rečna krstarenja razlikuju od barginga?

Barže su generalno manje i imaju manje brodskih sadržaja od kruzera. Dok kruzeri imaju kapacitete i za više od 100 putnika, barže obično mogu da prime od 4 do 12 putnika.

Samo lagano...

Jedna od najznačajnijih razlika je brzina putovanja i razdaljina koju putovanje pokriva. Krstarenja baržama obično traju 6 dana i za to vreme se pređe manje od 80 kilometara. Brzina kojom se kreću barže je znatno manja, pa gosti često biraju da se tokom krstarenja iskrcaju i šetaju ili voze bicikl uz rečnu obalu, i često su brži od barže. Većina barži zato gostima nudi sadržaje poput vođenih tura, tenisa, golfa i jahanja (uz doplatu), kako bi se u putovanje unelo više dinamike.

Takođe, barže uglavnom plove u okviru jedne zemlje, obično imaju samo jednu palubu, manje sobe (kabine), i kombinaciju dnevnog boravka i prostorije za ručavanje.

S druge strane, cene krstarenja na baržama su čak i više nego na kruzerima, a za to ima više razloga. Broj osoblja u odnosu na broj putnika na baržama nekada može biti i jedan prema jedan, što značajno podiže troškove. Takođe, sva plovila moraju da se povinuju istim pravilima i da plaćaju iste takse za pristajanje na dokovima, bez obzira na veličinu i broj putnika. Kao rezultat toga, cene noćenja na baržama su značajno više nego na kruzerima, i za šest noćenja je u proseku potrebno izdvojiti od 2.500 do 6.000 evra po osobi.

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Putovanja